Uit de ban van emotie-eten

Ik ben een emotie-eter en wie eigenlijk niet! We zijn allemaal mensen met emoties en we eten. Wie trekt er niet eens een zak chips open voor de televisie na een drukke, vermoeiende dag of wie eet er niet een stukje taart “gewoon” omdat het zo gezellig is….. Dat dat een keer voor komt is natuurlijk helemaal geen probleem maar als je wel erg vaak een “excuus” hebt om ongezond gedrag te vertonen (“ik ben nu eenmaal een levensgenieter” of “volgende week begin ik”) kan dit leiden tot een onevenwichtig eetpatroon met overgewicht tot gevolg.

Vaak weten mensen wel wat een gezond eetpatroon is maar blijven ze toch naar eten grijpen als ze zich bijvoorbeeld onrustig, moe, verveeld, onzeker, verdrietig of boos voelen en zichzelf willen belonen aan het einde van een drukke dag. Maar ook blijdschap kan een reden zijn om wat meer te eten dan eigenlijk goed voor je is. Op deze momenten wordt er vaak gekozen voor “verboden” voedsel.

Het loslaten van een vertrouwd patroon, zoals emotie-eten, is niet eenvoudig. Het vraagt om moed en het nemen van verantwoordelijkheid. Je zult het uiteindelijk namelijk zelf moeten doen. Inzicht is de eerste stap naar ander gedrag.

Afgelopen week heb ik de Post-HBO opleiding “Uit de ban van emotie-eten”, introductie van Artiva, food & vitality professionals mogen afronden. Zo blij met deze waardevolle aanvulling, waarmee ik aan de slag kan binnen mijn praktijk! En dat als eerste in Zeeland! Uit de ban van emotie-eten is een ontzettend krachtige oplossing om mensen te helpen definitief van hun haat-liefdeverhouding met eten af te komen. Je ontdekt je persoonlijke valkuilen en leert hoe je van binnenuit een evenwichtige relatie met eten kunt krijgen door middel van praktische oefeningen. Deze aanpak is gebaseerd op een combinatie van Mindfulness en de Acceptance Commitment Therapy (ACT). Heb je interesse in deze aanpak of wil je meer informatie? Mail me dan info@diteetik.nl

“Duisternis verdwijnt niet door er voor op de vlucht te gaan maar door er licht op te laten schijnen….”

Broccoli-Courgette Soep

Broccoli courgette soep

Dit soepje eten wij regelmatig! Omdat het zo ontzettend simpel is en je zo weer een dosis vitaminen en mineralen naar binnen werkt. Houd je niet zo van broccoli? Probeer dan eens dit soepje. Er zit geen overheersende broccoli smaak aan. Dat broccoli gezond is, weten we allemaal. Broccoli zit bomvol allerlei vitaminen, mineralen, bioactieve stoffen en vezels. Stoffen die beschermen tegen kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, alzheimer en beroertes. Broccoli is dan ook om zeer veel verschillende redenen gezond met de hoofdletter G! Toch vind ik het altijd onzin om één enkel voedingsmiddel zo uit te lichten en te vertellen waarom deze zo gezond is. Één gezond voedingsmiddel maakt nog geen gezondheid, zelfs niet als het om broccoli gaat! Hoe afgezaagd ook: gezonde voeding bestaat niet een gezond voedingspatroon wel! Dit soepje past in ieder geval heel erg goed in zo’n gezond eetpatroon en had ik al gezegd dat het echt super simpel was 🙂  Enjoy!

Broccoli-Courgette Soep

Ingrediënten:


Voor 4 personen

– 2 (kleine) stronken broccoli
– 2 (kleine) courgettes
– 1 grote ui
– 1,5 liter bouillon
– 1 el olijfolie om in te bakken
– (plantaardige) yoghurt

Bereiding:


Snipper de ui, snijd de broccoli in kleine roosjes en snijd de courgettes in stukjes. Verhit de olie in een soeppan en fruit de ui tot deze glazig ziet. Voeg nu de courgette en broccoli toe en laat even op laag vuur bakken. Roer het mengsel regelmatig om. Voeg na 10 tot 15 min. de bouillon toe. Kook de groenten ongeveer 10 min. in de bouillon. Pureer de soep met een staafmixer tot een mooi egaal geheel. Serveer met een klodder yoghurt! Enjoy.

Aziatische Vis

Aziatische Vis

Vis! Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik weet vaak niet wat ik ermee moet… Ik houd van vis! Zalm, tonijn, tilapia, kabeljouw, garnalen, jam! Maar op de een of andere manier zit het niet helemaal in mijn systeem. Ik moet mezelf echt dwingen om een keer in de week vis te eten. Ik heb mezelf dan ook tot doel gesteld om vanaf nu regelmatig visrecepten uit mijn verzameling kookboeken te “vissen”. En nog leuker het idee is om ze met jullie te gaan delen! Dit recept voor Aziatische vis komt uit één van mijn favoriete kookboeken (ahum, ik heb alleen maar favoriete kookboeken, oeps); “Leon, het leukste kookboek van de wereld”!! En daarmee zeggen ze niets te veel! Leon is eigenlijk een fastfood restaurant keten in Londen. Ja, je leest het goed, een fastfood keten! Hun missie; het imago van fastfood radicaal veranderen door eten aan te bieden dat snel, lekker én gezond is! Ik zeg hallelujah! Dus, ben je een keer in Londen ga dan zeker eens bij Leon langs (staat ook nog op mijn wish list)! In het boek staan niet alleen heerlijke recepten zoals “soep van geroosterde tomaten, spaanse peper en komijn” en “tuktuksalade”  maar ook heel veel informatie over groenten, kruiden, zuivel, gedroogd fruit, vlees, granen en noem maar op! Nou ja, ik ben er in ieder geval heel erg blij mee. Dit visrecept is ontzettend makkelijk te maken en heel erg lekker. Ik heb er wat zilvervliesrijst met koriander bij geserveerd en gewokte groenten, in dit geval ui, paprika en courgette met wat tijm. Enjoy!

Aziatische Vis

Aziatische Vis

Ingrediënten:


Voor 4 personen

– 50 gr santen (ingedikte kokosmelk), grof geraspt
– 1/2 teentje knoflook, gehakt
– 2 lente-uitjes, gesnipperd
– 1/2 tl koenjit (kurkuma)
– 2 limoenen
– 10 gr gemberwortel, geraspt
– 1/2 rood Spaans pepertje, gehakt
– handje verse koriander
– 4 porties (duurzame) witvis naar keuze van +/- 100 gram per stuk
– 8 kafferlimoenblaadjes, niet noodzakelijk maar wel de moeite waard
– 1 el olijfolie
– snufje zout

Bereiding:


Verwarm de oven voor op 220 graden C. Mix in een schaal de kokos, knoflook, kurkuma, geraspte schil van de limoenen, gember, rode peper, koriander en het gesnipperde uitje. Strooi er wat zout over. Meng het geheel en verdeel het over de visjes. Leg 4 vellen aluminiumfolie klaar (met de glimmende kant naar beneden) om de vis in te verpakken. Maak een bedje van kafferlimoenblaadjes met daarop de vis en daarop het kruidenmengsel en besprenkel de vis met wat olijfolie. Vouw nu de folie in de lengte over de vis. Vouw nu de randen van de zijkanten een paar keer scherp om tot je bij de vis bent aangekomen. Doe dit ook bij de bovenkant van de folie. Leg de pakjes op een bakschaal en bak ze in +/- 15 minuten. Bij het openen van de pakketjes een klein beetje limoensap op de vis gieten en smakelijk eten!

Bruine Bonensoep

SONY DSCJa ja, ik weet het, bruine bonensoep klinkt niet meteen heel hip & happening maar het is wel super voedzaam en daarnaast ook gewoon nog eens één van de lekkerste maaltjes in de winterperiode als je het mij vraagt! En niet alleen ik maar ook mijn dochters smullen hiervan (“hmm lekker mama, je krijgt tien punten vandaag”). Bruine bonen bevatten veel eiwitten, koolhydraten (én veel vezels) en zijn daarnaast ook nog eens caloriearm. En ook niet duur. Dat kun je nog eens een superfood noemen! Mooi aangevuld met groenten en eventueel met wat vlees! It’s up to you!! Vergeet wel de bonen niet te wassen en te weken (tenminste 12 uur), dat bevordert de verteerbaarheid (en ook fijn; vermindert de winderigheid!). Dit is in ieder geval mijn versie. Wel wat bewerkelijk en daarom ook het ideale weekendeten. Maak lekker veel als je toch bezig bent, zodat je wat in kunt vriezen! Of neem het maandag mee als lunch naar je werk. Enjoy.

Bruine Bonensoep

Ingrediënten:


Voor 6 tot 8 personen

– 500 gr bruine bonen
– 300 gr sucadelappen (in stukjes gesneden)
– klein beetje roomboter
– 2 uien
– 1 teentje knoflook
– 1 prei
– 4 tomaten
– 1/2 knolselderij (middelgroot)
– 5 wortelen
– 1,5 – 2 liter bouillon (zonder gistextract!)
– 1/2 tl foelie
– 2 el tomatenpuree
– 2 laurierblaadjes
– 2 handen selderij (fijngesneden)

Bereiding:


Was en week de bonen de avond van te voren in 1,5 liter water. Spoel de bonen goed af. Kook de bonen ongeveer in 1 uur gaar in 1,5 – 2 liter bouillon (zorg dat ze goed onder staan). Schroei het vlees in de pan met een klontje boter dicht en laat rusten. Pureer de bonen (met de bouillon) met een staafmixer (houd je van een stevige bite, laat ze dan heel of pureer de helft van de bonen). Voeg tomatenpuree, foelie, laurierblaadjes en vlees toe en roer goed. Laat de soep, onder af en toe roeren, ongeveer 3 uur zachtjes koken, zodat het vlees zacht kan worden. Snijd ondertussen de groenten in stukjes en bak ze met een klein beetje boter in een pan en voeg toe aan de soep en laat de groenten een uurtje meekoken. Voeg 10 minuten van te voeren nog de selderij toe. Smakelijk!

Hurray!

Appelcrumble

Eindelijk is het zover, ik ga het echt doen!! Ik ga mijn droom achterna. Bezig zijn met mijn passie, een passie voor eten!! Eten zoals de natuur het heeft bedoeld; puur, onbewerkt, voedzaam, simpel maar bovenal SUPER lekker!! Met Dit Eet Ik Coaching & Workshops wil ik iedereen die het maar horen wil, laten weten hoe lekker gezond eten kan zijn. Dus…. weet waar je aan begint! Wil je meer informatie kijk dan gerust eens rond op mijn website. Ik kan dit heugelijke feit natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan, dat moet gevierd worden. En wat doe je als je een healthy lifestyle wil promoten… juist, beginnen met TAART!! Nou ja taart, meer een soort van… Daarom deze lekkere Appelcrumble! Want het moet wel leuk blijven en leuk kan ook zeker gezond zijn. Enjoy!

Appelcrumble

Ingrediënten:


Voor +/- 6 personen
deeg:

– 75 gr havervlokken (fijngemalen)
– 75 gr amandelmeel
– 1 el maizena
– 30 gr koude roomboter in stukjes
– 1 el sinaasappelsap
– 2 el ahornsiroop
– snufje zout

vulling:

– 2 (kleine) handen rozijnen (geweekt)
– rasp van één sinaasappel (of citroen)
– 4 goudreinetten
– 2 el ahornsiroop
– 1 tl kaneel
– snufje gemalen kruidnagel
– 1 el kokosbloesemsuiker

Bereiding:


Verwarm de oven voor op 170 graden. Vet een ovenschaal met een doorsnede van +/- 24cm licht in met boter. Maal de havervlokken fijn in een keukenmachine. Doe havermeel in een mengkom, voeg amandelmeel, maizena en zout toe en meng dit alles. Voeg sinaasappelsap, ahornsiroop en roomboter toe. Meng en wrijf het mengsel met je handen tot kruimels. Snijd de appels in stukjes (met schil) en meng met het rasp, de rozijnen, de kruiden en de ahornsiroop. Doe het appelmengsel in de ovenschaal en verdeel de kruimellaag over het mengsel. Strooi de kokosbloemsemsuiker over de kruimels en zet de ovenschaal ongeveer 30 minuten in de oven.

Let op: iedere oven is anders, houdt de taart in de gaten, zodat hij niet verbrand.